Hyvinvointialueen ateriapalveluiden siirto Virekolle tehdään ison joukon yhteistyönä

Hyvinvointialueen tai kunnan ateriapalvelujen haltuunotto Virekon toiminnaksi on iso yhteinen ponnistus, johon osallistuu eri alojen osaajia Attendon palvelutoimintojen tiimeistä hankinnasta ICT:hen ja HR:stä palkkahallintoon. Virekolla on Attendon tytäryhtiönä asiantuntijoiden, kehitystiimin ja muiden kollegojen vahva tuki siirtymissä.

Taustajoukot tekevät isosti töitä, jotta palvelumuutos näkyisi ruokailijoiden mukavassa ruokahetkessä mahdollisimman vähän ja sujuisi myös keittiöiden näkökulmasta mahdollisimman jouhevasti.

Miten muutos näkyy käytännössä keittiöissä? Seija Heikkinen työskenteli 31. tammikuuta 2024 saakka Kainuun hyvinvointialueella palveluesimiehenä. 1. helmikuuta hän tuli aamulla töihin samaan keittiöön kuin ennenkin, mutta nyt Virekon keittiöpäällikkönä. 

– Kyllä se ensimmäinen päivä jännitti, kun kaikki oli saatava saman tien toimimaan. Ensin tuntui, ettei mikään aika riitä kaikkien asioiden saattamiseksi loppuun. Mutta kyllä se sitten pikkuhiljaa alkoi napsahtelemaan paikoilleen, Seija kertoo. 

Yhteinen iso ponnistus  

Muutos näkyi keskussairaalalla ja muissa Kainuun alueen Virekolle siirtyvissä keittiössä jo viikkoja ennen h-hetkeä. Paikan päällä vieraili erilaisia ammattilaisia ja asiantuntijoita laitteita ja järjestelmiä purkamassa ja asentamassa. Ensimmäisinä päivinä Attendon ja Virekon keittiöpäälliköt ja kehitystiimin asiantuntijat olivat keittiöissä läsnä auttamassa ja ratkaisemassa eteen tulevia tilanteita. 

– Se oli todella iso apu, Seija kiittää. 

Perustyö säilyi entisellään, eli edelleen keitettiin ja tiskattiin, mutta moni asia ympärillä muuttui. 

– Esimerkiksi sairaalan osastoille oli edellisenä päivänä mennyt aamupalat valmiiksi tarjottimilla, ja nyt me pakkasimme mehukeittoja ja leikkeleitä laatikoihin ja lähetimme ne osastoille. Siellä sitten availtiin niitä, Seija kuvaa.

Yksi iso muutos oli aterioiden tilausjärjestelmän vaihtuminen Jamixista Aromiin.

– Tähän meillä oli hyvät koulutukset. Käytäntö ei kuitenkaan ole aivan sama kuin harjoittelutilanne eivätkä asiat heti pysy mielessä, kun uutta opettelemista on niin paljon, Seija sanoo.

Myös asiakkaan toimintamallit muuttuivat 

Myös kassapäätteet ja pesuaineet vaihtuvat, tietokoneet ja puhelimet ja niiden sisältämät järjestelmät vaihdettiin uuden työnantajan laitteisiin ja järjestelmiin. Paperiset vuorolistat jäivät historiaan. Palkkanauhoja varten oli nyt oma sovellus. Sensire-seurantajärjestelmä oli keskussairaalan keittiöväelle ennalta tuttu, mutta Virekon myötä sen käyttö laajeni ja sensoreiden ja mittareiden määrä lisääntyi. 

– Reseptiikkakin vaihtui, eikä kokki enää heti tunnistanut saman tien ruokalistasta, mitä raaka-aineita ruokalajeihin tulee. Se vaati opettelua, Seija kertoo.

Muutos oli iso myös Virekon tilaaja-asiakkaalle eli hyvinvointialueelle. 

– Minä olin siihen saakka vastannut hyvinvointialueella Jamixin pääkäyttäjänä siitä, että automaattitilaukset toimivat. Nyt sairaalan osastoilla ja hoivakodeissa on osattava itse tilata Aromin kautta, ja opettelemisessa menee aina oma aikansa, Seija kertoo. 

Muutoksiin on myös alettu turtua 

Seija on työskennellyt ateriapalveluissa Kainuussa eri tehtävissä 14 vuotta. 

– Kohdalleni on osunut kahdeksan organisaatiomuutosta. Joka kerralla on muuttunut jotakin; tehtävänkuvia, esihenkilöitä, tuotantotiloja, tuotantomalleja, Seija kertoo. 

Seijan mukaan työntekijöiden joukossa muutokset ovat herättäneet pelkoa työpaikkojen puolesta, mutta toistuviin muutoksiin on toisaalta myös hieman turruttu.  

Kainuussa yksi kipupisteistä oli alueen toisesta keskuskeittiöstä luopuminen. Tuossa keittiössä oli tuotettu pääsääntöisesti kotiaterioita, jotka Kainuun seudulla tuottaa jatkossa toinen toimija. 

– Se on vaatinut surutyötä työntekijöiltä, jotka ovat joutuneet luopumaan pitkäaikaisesta työpaikasta. Saimme kuitenkin turvattua heille kaikille työpaikat keskussairaalassa, Seija kertoo.  

Viesti uusille työkavereille: Kyllä tästä selvitään! 

Vireko valmistaa aterioita Kainuun seudun lisäksi Päijät-Hämeessä ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella. Syksyllä 2024 Vireko aloittaa toiminnan osassa Länsi-Uuttamaata, ja virekolaiset saavat uusia työkavereita Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ateriapalveluista. Mitä terveisiä Seija lähetät tuleville kollegoillesi, joilla vaihto Virekon väreihin on edessä?

– Kyllä tästä selvitään! Kannattaa varautua siihen, että sinulla on tarvittavat yhteystiedot ja viestinnän käytännöt heti selvillä. Tarvitset niitä välittömästi. Osallistu kaikkiin koulutuksiin, joihin vain pystyt. Kannattaa myös tulostaa materiaalit itselle etukäteen, jotta sinulla on ensimmäisenä päivänä käsissäsi kaikki tärkeät dokumentit, kuten kuljetusaikataulu ja palvelunkuvaus, Seija vinkkaa.

Entä miten virekolaisuus näkyy konkreettisesti keittiöllä nyt haastatteluhetkellä, kun helmikuisesta h-hetkestä eli ateriapalvelun ja henkilökunnan siirtymisestä Virekolle on kulunut vajaat kolme kuukautta? 

– Kyllä se näkyy, mutta ei kovin vahvasti. Edelleenkin valmistamme aterioita laatu, asiakaspalvelu ja luotettavuus edellä. Eli entiset ja nykyiset arvot täsmäävät oikein hyvin. Kohennuksiakin on: henkilöstöedut ovat parantuneet ja esimerkiksi tyhyrahaa saamme nyt moninkertaisesti enemmän, Seija kertoo. 

Kuva Seija Heikkisestä, Ravintola Koivu
Keittiöpäällikkö Seija Heikkinen
Facebook
X
LinkedIn

Lisää luettavaa