Vantaa-Keravan hyvinvointialueelle toimitetuissa ateriapalveluissa tapahtunut muutama vakava laatupoikkeama – tehostettu laadunvalvonta käynnistetty

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle toimitetuissa ateriapalveluissa on tällä viikolla valitettavasti tapahtunut kaksi vakavaa laatupoikkeamaa. Ensimmäisessä jälkiruokaan päätyi rikkoutuneesta astiasta lasinsiruja. Toisessa tapauksessa ruokaan oli päätynyt kaksi muutaman millimetrin kokoista muovista astianpesukoneen ”pesukuulaa”. Molemmat tapahtumat liittyvät valmiin ruoan annosteluvaiheeseen. Ateriapalveluiden johto ja henkilöstö on tapahtuneesta äärimmäisen pahoillaan ja tehnyt kaikkensa, jotta vastaavaa ei tapahdu enää uudelleen.

Annosteluvaiheen laatupoikkeamat koskivat 12 asiakkaalle tarjottua jälkiruokaa. Asiakkaille ei tilanteista aiheutunut vahinkoa, mutta vierasesine ruuassa on aina iso riski, johon suhtaudutaan erittäin vakavasti.

Ruoan valmistuksen, annostelun ja astianpesun prosesseja ja laadunvalvontaohjeita on tarkastettu välittömästi ja tapaukset on käsitelty valmentamalla henkilöstöä toimimaan jatkossa oikein. Vuoroissa ollut henkilöstö on ollut todella pahoillaan tapahtuneista laadunvalvontavirheistä.

Ruoka-annoksia jaellaan päivittäin noin 1 500 asiakkaalle Vantaan ja Keravan alueella. Tämä tarkoittaa yli 190 000 lounasta ja päivällistä vuoden 2023 alusta alkaen. Tämän lisäksi valmistetaan aamu-, ilta- ja välipalat. Pyydämme asiakkaita ja henkilökuntaa ilmoittamaan kaikista pienemmistäkin laatupoikkeamista välittömästi. Poikkeamia selvitetään edelleen tarkemmin.

Lisätietoja:

Attendo, Vireko
Riikka Ahtiainen, johtaja, ateria- ja puhtauspalvelut ja hankinta
puh. 040 661 2518

Lisää luettavaa